El present article és d’una professora d’un curs PQPI (Programa de Qualificació Professional Inicial) d’Auxiliar de mecànica i Soldadura. Pàrrega, concretament, és tutora del grup de joves i a més es formadora.
Les assignatures que realitza en el curs és llengua catalana, llengua castellana, matemàtiques i habilitats socials i orientació laboral. És a dir, el Mòdul B dins la formació PQPI. Els i les alumnes amb les que treballa són joves de 16 a 21 anys que no tenen el Graduat E.S.O, i provenen de centres educatius diversos; hi ha joves amb un nivell de 2n d’E.S.O i d’altres que han arribat fins a 4t d’E.S.O, però no l’han finalitzat. També explica, que hi ha algun cas que està cursant la E.S.O a l’escola d’adults (Mòdul ©).
L’ús que fa de les TIC en aquest mòdul és, sobretot, un recurs que utilitza per ella mateixa, tot i que fa petites aplicacions amb els/les alumnes. Podrem detectar més endavant que, tant per les condicions d’infrastructures de les que disposen, com pels recursos educatius als que tenen accés, aquest ús amb els/les alumnes serà força limitat. Com a docent les utilitza per a la cerca de materials disponibles a la xarxa, sobretot per la innovació d’exercicis en assignatures com les llengües com en l’àrea de matemàtiques. També busca recursos en webs especialitzades per treballar les habilitats socials i l’educació en valors, amb els/les alumnes (dinàmiques de grup, role – playing, pel·lícules...), sobretot quan accedeixen amb els/les joves als recursos municipals per a fer aquestes activitats, com pot ser un espai com el Casal de Joves del poble. El lloc on es realitza el curs de PQPI no disposa d’accés a la xarxa global ni tampoc de PC’s.
Per les característiques del curs no utilitzen campus virtual ni un espai a la xarxa semblant, de fet l’assistència al mòdul es realitza mitjançant la signatura de l’alumne i, posteriorment, serà el Servei d’Ocupació de Catalunya qui centralitzarà aquesta informació a nivell informàtic. Desconeix en aquest cas, els programes de gestió informàtica que s’utilitzen des del SOC, per a la gestió de dades que es fa.
Les activitats amb noves tecnologies que es realitza amb l’alumnat és, literalment com ella ho explica, anecdòtic. Pàrrega ens explica que hi ha una doble dificultat a l’hora d’utilitzar les TIC. Per una banda, com ja hem dit, el lloc on es realitza el mòduls, que és un polígon industrial que hi ha al municipi, ja que també té una part de treball manual que requereix d’aquesta infrastructura. I conseqüentment quan ha de fer ús de la xarxa ho han de fer en equipaments municipals. Per una altra banda, quan han fet algun tipus d’activitat amb TIC la professora es troba amb una dificultat pel que fa al control del treball de l’alumnat, ja que aquests/es tendeixen a navegar a llocs d’interès per ells i elles, cosa que dificulta el seguiment real i eficient de la sessió de classe. De fet, en l’entrevista feta, Pàrrega valorava negativament les experiències de les sessions que havien realitzat fent ús de les TIC (amb connexió a internet).
Ara bé, també afegeix altres usos relacionats amb les noves tecnologies, que van més enllà del PC i les connexió internet, com és la projecció de pel·lícules, reportatges o simulacions, sobretot quan han d’abordar qüestions socials.
Finalment, en relació les competències bàsiques no ens comenta res, ja que les competències les treballen a través de les diferents assignatures i metodologies que segueixen actualment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada