diumenge, 15 de maig del 2011

Víctor López - Centre de recerca per a l'educació científica i matemàtica ( CRECIM)

En el següent article he preferit deixar les respostes tal i com Víctor López me les va fer arribar, ja que és un testimoni diferent, tant per la informació que ens facilita com per la tasca de recerca que està realitzant.  Concretament, en l’àmbit de les Noves Tecnologies i la Didàctica de les Ciències, al CRECIM – UAB. Personalment, penso que és una bona eina i un bon testimoni per a poder elaborar una valoració global de l’estat de les TIC a l’educació.
 -  Nom i cognom:  Víctor López Simó.
-  Lloc de treball: CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) com a becari FPU (Formació Personal Universitari), que concedeix el Ministeri de Ciència i Innovació.
 - Assignatures i nivell educatiu:  
1)     En el projecte REVIR faig Física i Química per ESO i Batxillerat per alumnes que venen a la UAB. Si mires el web http://crecim.uab.cat/Revir/ veuràs un vídeo on s’explica molt bé. Jo explico el que faig a partir del minut 2 i mig.
2)     En la facultat d’Educació col·laboro com a becari FPU en Didàctica de les Ciències i en Complements bàsics de Ciències en la formació inicial del professorat de Ciències.
3)     També sóc professor a la UAB d’un curs de lliure elecció sobre Energies Renovables.
- Per a què uses les TIC i quines són les activitats amb suport TIC que fan més amb els/les alumnes?
Tant la meva tesi com el centre de recerca on jo treballo (el CRECIM) estan molt vinculada a les TIC per a l’ensenyament, i més concretament, per a l'ensenyament-aprenentatge de les ciències.
Per començar, quan faig de monitor al REVIR la immersió dels alumnes en TIC és total. Els alumnes tenen un guió de pràctiques online que conté videos, el text, enllaços a simulacions educatives, etc. En el laboratori, fan una mesura de diferents variables com la temperatura, la velocitat, el pH, etc., amb sensors connectats a unes consoles, que alhora envia el senyal a l'ordinador. Aquesta tecnologia s’anomena MBL (Micro-based Laboratory) i teòricament els tenen tots els centres de secundària. El problema és que la majoria de professors de ciències no ho utilitzen perquè els fa mandra, no en saben o els fa por que els alumnes ho trenquin.
 En el curs d'energies renovables també utilitzo TICs perquè el curs és integrament online, i el faig a través de la plataforma Moodle. Setmanalment   on es penja setmanalment varis recursos (PDF, PPT, videos, enllaços a webs, etc.) i els alumnes han de fer un lliurament setmanal d'una petita activitat. Paral·lelament, tenim un forum de discussió sobre temes relacionats amb les energies renovables, i la participació en el forum també conta en l'avaluació final del curs.

Si t’hi fixes, en el curs d'energies renovables utilitzo TIC educatives genèriques (el moodle, els PDF, els PPT, els lliuraments, els fòrums de discussió, etc.). Dic que són genèriques perquè tant podrien servir per un curs d'energies renovables com per un curs d'història de l'art, no? En canvi, en les pràctiques REVIR utilitzo TIC educatives específiques (sensors de temperatura o de velocitat, programa Multilab, simulacions, vídeos científics, etc.), ja que són softwares i hardwares especialment dissenyats per a l'ensenyament de les ciències.
 - Quins avantatges et proporciona? I a l’alumnat?
Hi ha varies coses a tenir en compte. Per començar, et permeten fer coses que d’altra banda no es podrien fer, que serien molt més costoses i lentes (comunicar-te, prendre dades, utilitzar representacions visuals dinàmiques, etc.). Només per això ja són un avantatge.
Però si s’analitza amb més profunditat les TIC s’han d’entendre com una oportunitat, com un punt i seguit de parar-te a pensar perquè fem les coses, com les fem i com podem millorar l’ensenyament i aprenentatge amb les TIC. Per aquest motiu, és molt important saber en cada moment què es pot utilitzar, quan es pot utilitzar i com es pot utilitzar. Potser és aquesta la part que més falla entre el professorat, però per això ens hem d’esforçar.
 - A més de facilitar els aprenentatges de l’assignatura, quines competències bàsiques consideren que desenvolupen més els alumnes amb aquestes activitats?
 Hi ha molta controvèrsia amb aquest tema. Hi ha qui pensa que algunes competències bàsiques queden molt malmeses amb l’abús de TICs. Jo he sentit professors dient que amb els xats i xarxes socials la capacitat comunicativa de resumir i sintetitzar es perd. També hi ha qui diu que la lectura per pantalla (molt més basada en estímuls visuals que no textuals) redueix la capacitat de llegir i comprendre els textos. Per altra banda, hi ha qui diu que utilitzar ordinador fomenta l’autonomia de l’estudiant, la seva creativitat o el seu desenvolupament personal com a ciutadà del s. XXI.
 Segurament jo soc molt més d’aquesta segona opinió, ja que no té sentit tenir una societat totalment digitalitzada i seguir amb aules del s. XIX. Et posarè un exemple de com, utilitzant TICs no només ajudes a l’aprenentatge del contingut sinó també a desenvolupar competències bàsiques:
 Si tu fas als alumnes mesurar una cosa “a ma” (és a dir, anar escrivint en una taula de valors una mesura i després representar-ho gràficament) estan fent una activitat molt mecànica i repetitiva. Aquest és un problema que s’ha arrossegat històricament en les classes de ciències. En canvi, si utilitzen un aparell que mesura automàticament (com els que utilitzem en el REVIR) els surt directament un gràfic representat per pantalla, poden invertir el temps en discutir entre ells sobre perquè els ha sortit el gràfic d’una manera o un altre, què hauria passat si haguessin fet un experiment diferent, etc. És a dir, no només estan aprenent ciències, sinó també a tenir una opinió, a contrastar les opinions dels altres, a discernir entre prova i argument, a comunicar amb paraules el que veuen visualment, etc. Tot això son competències bàsiques!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada